![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjCfLyaWYALshyWxqzZZe6gWmLf4EgVHE0xPuf_5USBCDSGCqjG1VyTPJ664t71hbU38tpFTBMVSZuHoKLHufQsNjJaxjuvjY4i-GC2zCDZIonhyphenhyphenowQR8A0-VZ_gBD5k159jPa3yM9bLw/w180-h239/zd.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg5PLnRu-1jJzivBvBSTM6JCeURecO8LiBfIL99BD6L05tZHU3EOFhO7QnHW8xiT_gUL7M3Pm6JtNale0CDoCJIagWLA_sOiOYUo4bVJE4_2zFfpWcrTMWjqbLpt4evmgrNjZiOaFnAYkY/s320/nr302_max.jpg)
Imitowanie Królowej Tiramisu w Green Cafe
fot. P. Grabowski
fot. P. Grabowski
Królowa Tiramisu ma rytm jak kołysanka, piękna i okrutna - nie sposób przy niej zasnąć. Zyta Rudzka
Dziecko i jego pierwszy obiekt miłosnej fascynacji - matka, potem przebudzenie seksualności, dojrzewanie, poszukiwanie kobiety, która byłaby kochanką i zastępczą matką... Autor znakomicie, z wielkim wyczuciem stylu i językową werwą, prowadzi nas przez to pole minowe spraw, z których wagi zdajemy sobie sprawę, ale wolimy o nie nie pytać. Leszek Bugajski
To powieść o klęskach i upokorzeniach, jakich bohaterowi nie szczędzi świat. Artyści modernistyczni w takich fabułach najczęściej dochodzili do symbolicznego uwolnienia się od matki, czyli od tego, co w kulturze kobiece, i do symbolicznego zabójstwa ojca, czyli odcięcia się od tradycji. Bohdan Sławiński nie próbuje jednak zbudować nowego mitu. Jego rozwiązanie polega na tym, by przeciwko wszystkim klęskom postawić zaporę ironii i stylu. Język przeciwko światu - czy to się może dziś udać? Przemysław Czapliński
Objawia się czytelnikom pisarz osobny, ostentacyjnie inny, o wyzywająco zdobnym, metaforycznym stylu. Sławiński jest niezwykle konsekwentny w kompromitowaniu i obalaniu męskich mitów kobiecości: Wielkiej Bogini, Matki-Polki i Kochanki. Czytam tę książkę jako opowieść o "męskim wyzwoleniu", współczesną baśń o uwolnieniu Królewicza z wieży, analogiczną (i też świadomie antynomiczną, kontrastową) wobec feministycznych narracji emancypacyjnych. Magdalena Rabizo-Birek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz